Aisha

Alla inlägg den 17 april 2012

Av Aisha - 17 april 2012 18:00

Tänkte jag skulle sammanfatta Aishas första vecka som "nakenhund". Är det så stora skillnader egentligen? Ja, några är det allt.


  

  • Mer allert ute på promenaderna. Är mer uppmärksam och kontaktsökande. Gör mer spontana "konster" för att få godis. Exempelvis att hon gärna hoppar upp på VARENDA sten, stubbe eller vedhög (mer än tidigare).
  • Blir inte lika varm under promenaderna. Dricker mindre ofta i vattendragen.
  • Klarar av att ligga nära och gosa LÄNGE. Jag har inte upplevt henne som världens gosigaste hund men det har nog snarare varit att det varit för varmt. Nu när hon har en svalare päls så vill hon gärna ligga nära mest hela tiden. Både vid TV-tittande i soffan och i sängen.
  • Drar inte in lika mycket jord. Superlätt att torka av  
  • Jag har mycket lättare att tolka hennes kroppsspråk. Det har blivit väldigt mycket tydligare vid exempelvis möten med okända hundar. Var hon har svansen. Hur öronen är placerade. Om hon reser ragg etc. Det är säkert bra för henne att den andra hunden kan avläsa detta men också nyttigt för mig att registrera.
  • Skägglängden passar bättre för färskmats-utfodring

  

  • Initialt ganska irriterad och skakade så mycket på huvudet så öronsnibbarna började blöda. Det var dock inga problem efter att hon kom hem för jag kunde hejda henne så att hon inte skakade sig så mycket men lite irriterad var hon i 1-2 dygn.
  • Aisha tyckte det var jätteäckligt när det helt plötsligt började ösregna när vi var ute och gick. Hon blev mycket irriterad och sprang före mig sista biten till porten och stod och väntade på mig där. Hon har annars aldrig brytt sig ett skvatt om väderleken.
  • Aishas hundbekanta verkar knappt ha brytt reagerat alls på hennes nya utseende medan katterna och jag var något chockade i ett antal dagar! Nu har vi alla vant oss.

 

Katterna var skeptiska i flera dagar  (snudd på fortfarande, åtminstone utomhus)


Av Aisha - 17 april 2012 10:29

Det här är ibland vårat mål med sista kvällsrundan. Återvinningsplatsen ligger längst ner på gatan och är en lagom runda för en kort promenad och samtidigt slänga dagens eventuella tidningar, glasflaskor eller metallburkar. Det är skönt att slippa ha sånt liggande för länge hemma.




En ytterliga fördel med kort päls:


För ett antal år sedan köpte jag ett likadant blinkande halsband som min kusin hade på sin (korthåriga) collie. Brett och bra med blinlande lampor. Jag trodde att det var tillräckligt brett för att pälsen inte skulle läga sig över men jag hade fel och det har inte blivit använt speciellt mycket.


Nu plockade jag fram det igen och det funkar utmärkt!

   


Ok, jag kunde inte låta bli att köpa den billiga trimmern... Ska bli spännande att se hur länge den funkar. Den funkar i alla fall bra så här långt för att trimma tassar.

 

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Göteborgsväder

Vädret Göteborg

Ätit choklad?

Calculator provided by Ask A Vet Question.

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

De fyrbenta i flocken

Aisha 

 

Baltazar 

    

Pepita

  

      

Sök i bloggen

Länkar

Gästbok

Translate

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards