Aisha

Alla inlägg under december 2010

Av Aisha - 29 december 2010 00:58

Det är verkligen inte många studenter som är kvar här på campuset under jullovet. Det är jag och några stackars utbytesstudenter som inte åkt hem till sig.


Det märks i skogen att det är folktomt. Det är inte lika många som trampar upp stigarna så det blir ett himla massa pulsande i djup snö eftersom det snöar hela tiden.


Koppel och halsband till Aisha hänger kvar på kroken innanför dörren när vi går ut. Vi möter ju liksom aldrig någon. Eller tja en del rådjur har Aisha roat sig med att jaga. Jag undrar om inte de oxå känner av att det är färre människor o hundar i skogen för de har varit väldigt synliga de senaste dagarna. Tyvärr...


   Idag var vi o vallade igen. Gick riktigt bra på slutet!! Kul!


 Ewa passade på att vänja sina valpar vid andra raser än kelpie o BC så förra veckan var en 13-veckors valp med och miljötränade bland briarderna och beardisarna i fårstallet o idag var två 10-veckors valpar med. TUR att de inte är till salu! SÅÅ söta


  Katterna har inte frivilligt satt en tass utanför huset på i stort sätt hela vintern. Ibland går de varandra på nerverna o då händer det att jag "övertalar" dom att gå ut en sväng. Svängen blir MYCKET kort men de är på lite bättre humör när de kommer in, eller de slutar åtminstone att bråka med varandra.

Jag hade trampat upp en stig till dom från fönstret till granarna som står en liten bit bort. Där under var det inte så mkt snö. Hjälpte föga. Snö under tassarna är inget för bekväma "inne katter" 

Av Aisha - 24 december 2010 12:00

Jag är inte i Göteborg i jul för första gången någonsin. Lite konstigt käns det.


Hade planerat att åka med kompisar till Teneriffa om jag fick tag på en billig sista-minuten biljett, vilket jag väl i stort sätt räknade med. Men tyvärr - varenda billig resa är slut =( Blir att tillbringa jullovet bland snö och inte bland palmer ...

  

Av Aisha - 21 december 2010 22:00

Nu har det blivit ngr veckor utan vallning men idag var vi där igen!


Ewa hade hittat på nya övningar som kanska var i svåraste laget för mig o Aisha men det är nyttigt att se vad man måste jobba på.



Man skulle börja med att hämta fåren i boxen. Se till att de inte gick in igen innan man fått ut hunden och stängt boxdörren. Fösa fåren mellan ngr koner och runda en skottkärra utan att den välte. Tillbaka mellan konerna igen och få in fåren i boxen.


Själva momenten gick ganska bra för oss. Misstänker att det mesta berodde på de väldresserade fåren =-). Aisha var lite svårmotiverad idag. Det blev mest en massa fårbajsätande. Jag tror att det delvis hänger ihop med stress, när vallningmiljön ändras så kommer ätandet igång. Efter att vi hållit på med samma sak ett tag så brukar det gå bättre. 

Av Aisha - 19 december 2010 18:16

Åkte till Stockholm och kollade in när briarderna visade upp sig från sin bästa sida. Hade tänkt shoppa lite oxå men insåg at jag har tillräckligt med prylar redan. Två klickrar kostade jag på mig för de har alltid en förmåga att förvinna när man vill ha tag i dom.


Jag tog tåget till Stockholm och lite kymigt kändes det med alla poliser på centralen. När jag sedan kom ut till mässan så var det fullt av poliser även där! Det hade man ju aldrigt kunnat tänka sig... Mycket märkligt.


Så här kunde det se ut...



    

...eller så här. Mr B representerade brukshundarna i SBK:s monter och blev lite trött efter en dags viktigt arbete. 

Av Aisha - 5 december 2010 21:48

I morgon åker jag till Rättvik. Jag ska vara på ett slakteri i Mora mån-fre.


Fram tills alldeles nyss hade jag tänkt ta med Aisha sen hundvakten fått förhinder. Sedan kollade jag schemat! På plats i slakteriet  fr 7 på morgonen till 4 på em och det är dessutom ca 40 min med bil fr Rättvik till Mora. Det blir MÅÅÅNGA ensamma timmar och VÄÄÄLDIGT tidiga promenader på mornarna.


Nja - jag ringde Zabbas matte som på kort varsel kunde ställa upp som hundvakt - igen.  Man tackar!!  

Av Aisha - 4 december 2010 16:40


Zabba bor med oss i helgen. Det var lite stressande först. Aisha grymtade lite när han skulle bo i samma rum som henne och då tyckte Zabba att hon var läskig o ville helst gå hem igen.


Senare på kvällen blev det filmvisning (ovanligt många råkade vara hemma trots fredagkväll) Sofforna i allrummet blev trånga och alla hundar(5 st!) trängdes runt benen. DET var trots allt ganska mysigt tyckte Zabba och tinade upp.


Sen lade han rabarber på Aishas biabädd. Hrm sa hon och fick tillbringa natten under bordet i stället.


Idag skulle vi få fint besök från Stockholm men det vart sjukdom i familjen så hundarna och jag tog en lååång promenad på egen hand. LJUVLIG dag!!! Sool, grillning, korv, pulkaåkande OCH jag kom som tur var ihåg att utfodra Zabbas katt oxå.


Nu är vi lite trötta...

Av Aisha - 1 december 2010 21:50

Nu när det är vinter så sker vallningen inomhus i fållor. Det är jättebra för man har verkligen kontroll över hunden och har mycket större möjlighet att vara konsekevent med det man säger. Och hunden har färre chanser att belöna sig själv med massa fel beteenden.


Precis som förra onsdagan när jag var där så var det bara Aisha där som vallade. Kan tyckas jättebra med "privatlektion" men det blir lätt lite för korta pauser när man inte behöver vänta på sin tur medan de andra vallar. Aisha blir trött hur fort som helst.   


Förra veckan började vi med att fösa. Supersvårt! Jag rörde till det för mig själv och stackars Aisha som skulle försöka förstå och lära sig vad jag ville att hon skulle göra. Idag gick det mycke bättre! Trots min fortsatta förvirring inne bland fåren så lyckades Aisha i alla fall begåvat nog gissa sig till vad hon förväntas göra och gjorde det riktigt bra!  



Fantastiska hund!


Fantastiska Floyd var med och visade vad han kan och det är mycket!!  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Göteborgsväder

Vädret Göteborg

Ätit choklad?

Calculator provided by Ask A Vet Question.

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

De fyrbenta i flocken

Aisha 

 

Baltazar 

    

Pepita

  

      

Sök i bloggen

Länkar

Gästbok

Translate

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards