Aisha

Alla inlägg under september 2010

Av Aisha - 28 september 2010 21:48

Idag sken solen och gissa att det var fullt på drop-in vallningen. Det var SEX briarder som vallade! Två till var där men de fick sitta i bilen. Inte dålig samling.


Dessutom kom även kelpies, tre beardisar, en pumi och en pulie. Även en aussie han komma innan jag gick. Och, just det, en cattledog och EN bc.


Aisha vallade tre gånger. Det är vad hon klarar av. Ingen idé att pressa till max. Sista gången gick bra och jag kunde åka hem med glatt humör.


Hem till kantarellsöket. Nu fick jag lära mig vad jag gjort för fel. Jag skulle börja med att träna in det beteende jag ville ha och sedan associera det med svampen. Jag valde att sitta (eller snarare att Aisha ska sitta, hrm). Eftersom jag var sen så blev det bara sitt-träning för vår del. Kantarellen fick jag med hem för vidare träning. Jag trodde att Aisha skulle vara lite slut i bollen efter vallningen men hon var på hugget att tjäna in lite köttbullar. Nog märks det att hon är vuxen. Hon är allt som oftast SÅÅ duktig!


Om vi hinner  ska vi med ut på torsdag  på svampplockning. Då är det SKARPT läge    

Av Aisha - 26 september 2010 23:45

Idag var vädret härligt o vi åkte till Hågadalen och vandrade i ko-hagarna. Tränade lite på agility-plan. Aisha lyckades inte riktigt samla sig utan hoppade hipp som happ över än det ena o än det andra. Stannade en kvart inne i en av tunnlana för någon hade troligtvis försökt locka in sin hund dit för där låg en massa godis. Sånt får ju inte förgås.


Tidigare idag började jag Aishas utbildning till svamp-hund. Tisdagsträningen dennna veckan är kantarell-träning o jag hade tänkt att tjuvträna. Nu hade jag inga kantareller o på affärn var de slut men jag köpte några champinjoner istället. Aisha fattade snabbt att det lönade att dutta på champinjonerna men sedan associerade hon dem med lockträningen (det är när hon sätter tassen på ett lock som ligger på golvet och sedan kan flyttas runt till andra platser). Nåja, champinjonerna höll inte att bli stampade på så nu kanske jag avvaktar tills på tisdag när jag får lära mig hur man ska börja träna. 

Av Aisha - 24 september 2010 14:47

...är vad Aisha är för tillfället. Hrm, antingen är hon sjuk eller så kanske hon är på gång att börja löpa. Då är hon alltid extra lyhörd.


Jag tror hon invaggar mig i falsk säkerhet tills en vackar dag !!



  

Av Aisha - 22 september 2010 22:15

Inte illa att komma iväg till Mårtensby igen! Nog för att jag hade bestämt mig men det är så väldigt lätt att vara entusiastisk tidigt på morgonen men sedan när man kommer hem efter en lång dag så har liksom musten runnit ur en. Men alltså - inte idag.


Kul var det som sist. Fascinerande att se hur fort Aisha blir trött. Några gånger inne i fållan sedan är det tomt i hjärnan. Fåren märker det direkt och vägrar flytta på sig.


I morgon har jag bestämt träff med Sigge o matte. Då kanske jag kommer upp i tid för en gångs skull.


Kudden nästa. Aisha har redan krupit ner i bian. God Natt.

Av Aisha - 21 september 2010 22:29

Det var många på hundträningen idag. Entusiasmen och energin är på topp så här i början på terminen för fler än mig =-)


En hel del nya små valpar och unghundar var där. Hur söta de än är så är jag glad att Aisha har lämnat den värsta flaxigheten bakom sig och blivit vuxen och faktiskt i sina bästa studer riktigt stabil. Man glömmer väldigt lätt den jobbiga tiden och det kan vara bra att bli påmind ibland när valptarmen sätter åt!


I morgon åker vi till Mårtensby igen för lite kvällsvallning. (Det var ju det där med början på terminen...)

Av Aisha - 20 september 2010 19:44

På tisdagar har vi som vill gemensam träning. Den är till för alla och uppslutningen är bitvis ganska god. I år passar tiden oss bättre. Kl 18 har all undervisning slutat och man har förhoppningsvis hunnit få i sig lite näring. Så här ser schemat ut för hösten:


21/9: Självkontroll och skvallerträning. Övningar anpassade för att hundarna ska vänja sig med varandra, lite av en mjukstart som ger goda hjälpmedel för framtida träning. Vi tränar bl. a. på hur man vänder intresse mot andra hundar till kontakt med matte/husse i stället. Ta med gott godis och leksak till hunden, övningarna är belöningsbaserade. Ta gärna med en filt att stationera dig och hunden på när vi snackar teori.


28/9: Kantarellsök, Linnéa L


5/10: Tema skogen. Vi åker tillsammans iväg och tränar i skogen. Det blir träning för de flesta: Personspår, viltspår, apportering och kantarellsök. Varje ekipage får välja en inriktning. OBS! Begränsat antal platser på viltspår, först till kvarn! För spår krävs sele till hunden. Ellen W, Sabine.


12/10: Aktiv hundpromenad, Anna-Maria


18/10: Agility, grundfärdigheter (ā la Greg Derret), Linnéa L


26/10: Agility, hinderträning, Martina


2/11: Tävlingslydnad, Lena R


9/11: Tävlingslydnad inkl. apportering, Lena R och Ellen W


16/11: Ringträning, Linnéa J


23/11: Freestyle, Mimmi och Lena J


30/11: Rallylydnad, Linnéa L


7/12: Buss och stadsträning, Mimmi


14/12: Inkallning, Lena J och Linnéa L

Av Aisha - 19 september 2010 17:43

Vilken duktig hund man har!


Det är skönt att åka hem efter en lägerhelg och känna sig nöjd med sin hund och för all del även med sig själv. Det ger mersmak!


I fredags när vi började så var Aisha som en torped och jag försökte som vanligt hänga med där bak och få lite stopp, vilket misslyckades. Ewa tar över och styr upp det hela. Ju mer helgen går ju mer inser Aisha att även matte ska vara med och "leka" och till slut går det riktigt bra!!!


  

Matte, de sköter sig inte riktigt där borta!!


 

Söta Bella som provade på att valla för första gången och var SÅÅ duktig!!



En annan liten sötis - Stella som helst ville ha matte med i koppel som stöd. Men svansen var hela tiden i topp =-)

 

Dollar var också en rookie. Oj vad han tänkte och tänkte. Något ska jag visst göra men vad? Han klurade ut det och fick fart på fåren. 


Dino träffade vi i våras när han vallade för första gången. Han har vallat regelbundet sedan dess och blivit superduktig. Han är så fin med fåren!



    

Zabbas syrra Zhoklad. Hon o Aisha delade rum. De verkade trivas hyfsat. I alla fall var Aisha ovanligt mild mot henne. Hon kanske påminde om sin bror.


  En söt kelpie


Glömde helt plötsligt namnet. Hon vallade tillsammans med Dino i den STOORA hagen.   

Av Aisha - 16 september 2010 20:47

Tillbax till studentlivet med allt var det innebär av korridorsliv och massa plugg. Förra året var vi här på kliniken och lärde oss en massa om hundar, katter och hästar. I år är det lantbruksdjurens tur. Roligt ska det bli!


Aisha tycker att det är kul att vara tillbaka i korridoren - det var ju ett år sedan sist. Här händer ju en massa och det är skoj =)   


Sigge har flyttat ut och i hans rum kommer det ibland att bo en tvåårig jaktgolden-hane.     Något i vildaste laget enligt Aisha men ganska kul att jaga (och tackla!).


Häromsistens var en annan hund på besök över natten. En högdräktig flat-tik som matten inte ville lämna ensam när hon skulle ut o festa. Aisha tyckte att det var lite märkligt och för all del lite oförskämt när hon direkt traskade in i mitt rum - men märkligt nog så var Aisha ovanligt snäll mot denna oändligt vänliga flatte. Kanske hon kände på sig att tiken behövde lugn och ro och inte ville bekymra sig över en ganska vass briard-madam.


I tisdags var jag ledig och ÄNTLIGEN kom vi iväg o vallade igen. För Aisha och mig blev det nyttiga kontakt- och avslappningsövningar i fårfållorna. Aisha är duktig bara hon inser att det måste vara ett SAMARBETE =)


I helgen ska vi iväg igen. Då lär vi nog träffa på "gamla" bekanta från tidigare vallningsläger. Hoppas jag!

  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Göteborgsväder

Vädret Göteborg

Ätit choklad?

Calculator provided by Ask A Vet Question.

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

De fyrbenta i flocken

Aisha 

 

Baltazar 

    

Pepita

  

      

Sök i bloggen

Länkar

Gästbok

Translate

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards