Aisha

Alla inlägg den 10 mars 2011

Av Aisha - 10 mars 2011 19:37

För tillfället går collie-Wilma omkring här i korridoren och nyser på ett karakteristiskt sätt så matte misstänker att hon har noskvalster. Hon har även tappat luktsinnet.


Aisha nös lite grann för ett tag sedan. Jag tänkte inte mycket på det för det gick över på en gång men även hon tappade tillfälligt luksinnet vilket jag reagerade på. Noskvalster slog mig men som sagt tänkte inte mer på det.


När jag passerade receptionen på smådjurskliniken idag så passade jag på att fråga vad som gäller angående noskvalster. Jag tänkte att om Wilma blir behandlad så kanske Aisha fortfarande kan ha kvalster fast hon inte visar symtom och smitta Wilma igen.


På kliniken sa dom att ca 80% av alla hundar har noskvalster fast de allra flesta får inga besvär av dom. De brukar ibland upptäcka dom på kliniken för de kan krypa fram när en hund sövs (ingenting som jag sett). Ibland visar hunden symtom i samband med ex kennelhosta eller ngn annan sjukdom då hunden är lite nedsatt. Det är kanske därför Wilma fått besvär då hon även är lite snuvig o rinnig i ögonen. De rekommenderade inte att behandla en hund utan symtom för kvalstrena finns i så stor utsträckning så en hund kan smittas iss var som helst.


Nu vet jag det!

  

De ser inte så där överdrivet trevliga ut.



Annars har det varit en ganska gråmulen dag idag. Mörk och grått och slaskigt ute.

Trost det tog jag en ganska lång promenad på eftermiddagen. MAn får ju inte låta tråkvädret styra!


Framför mig gick länge några andra hundar med mattar. De gick ganska långsamt och jag kunde inte riktigt bestämma mig om jag skulle gå om dom eller inte.


Till slut tröttnade de på att ha oss(Aisha) bakom sig för åtminstone den ena hunden hade gärna stannat och hälsat på oss (Aisha).

Aisha sprang dock inte fram till hundarana men hon var kanske lite retsamt nära. De stannade till slut och vi spatserade förbi.


     

Lite sedvanligt godis-intjänade


  

Oreda i briardpälsen. Ovädret som det varnats för började dra in och under sista delen av promenaden så snöade det =(


Utmärkt väder för att koka köttgryta! Det luktar gott, hoppas att det smakar oxå =)

  


Här är från UHAC på facebook där vi lyckats fastna på bild:

Fredagsprommenaden.  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Mars 2011 >>>

Göteborgsväder

Vädret Göteborg

Ätit choklad?

Calculator provided by Ask A Vet Question.

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

De fyrbenta i flocken

Aisha 

 

Baltazar 

    

Pepita

  

      

Sök i bloggen

Länkar

Gästbok

Translate

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards