Aisha

Alla inlägg den 6 oktober 2010

Av Aisha - 6 oktober 2010 20:27

Om jag inte hade lovat mig själv att jag SKA valla en gång i veckan så hade jag inte åkt dit idag. Fy vad hösttröttheten har slagit klorna i mig. Men - jag var duktig och åkte iväg trots att det blåste orkan - typ.


Jag är ju inte världens träningsnakoman direkt vad det gäller hundträning men när jag väl tränar så gillar jag att hålla mig till klicker-träning. Det är så skönt att få fokusera på det positiva och ignorera fel beteende. Man blir alltid glad och nöjd efter ett pass och om det ändå inte har gått precis som man tänkt så är det bara att klura ut ett bättre sätt för att få hunden åt det hållet man vill.


När det gäller vallning så kan man ju inte direkt ignorera fel beteende. Det går liksom inte att vänta ut sin hund när den börjar att jaga eller vill nafsa fåren. Fel beteende måste korrigeras vilket gör att för mig som är supernybörjare så blir det en himla massa korrigeringar. Inte speciellt kul och jag kommer ofta ur fållan utan att vara speciellt nöjd och ibland ganska arg. Det är som det är och inte mycket att göra ngt åt men då är det extra roligt att komma hem o köra lite nonsens-träning där man bara kan skratta o ha kul!


  

Igår funkade inte datorn eftersom Pepita (katten på bilden) gjorde att svan-hopp rakt på min gigantiska - fulla - kaffekopp och allt kaffe åkte ut över skrivbordet med papper, böcker och tangentbord. Just då var hon ganska billig! Det mesta klarade sig hyfsat. Böcker o papper hängdes på tork och går att läsa trots kaffefläckar och tangentbordet funkar igen. Vad har jag lärt mig av detta? Ingenting - kaffekoppen står återigen på skrivbordet.

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Göteborgsväder

Vädret Göteborg

Ätit choklad?

Calculator provided by Ask A Vet Question.

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

De fyrbenta i flocken

Aisha 

 

Baltazar 

    

Pepita

  

      

Sök i bloggen

Länkar

Gästbok

Translate

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards