Aisha

Alla inlägg under oktober 2011

Av Aisha - 18 oktober 2011 22:18

En kul helg har det varit igen ute på Mårtensby.


De fyrbenta bestod av:

  • 9 briarder
  • 2 vita herdehundar
  • 1 pumi

 Fullt med bilar och


fullt med folk och fä. Här är det pumin Stella som ska fördela rätt antal får i de olika fållorna och ute i hagen.

 

Vi i "fortsättningsgruppen" tränar på att få hunden att jobba ut från fåren. Då kan det vara mycket bra att ha en lång pinne till hands.


Medan en vallar står vi andra och beundrar =)


   Dino håller koll på att alla sköter sig bland fåren.


  Diana kan knappt slita blicken från krullisarna men undrar om jag kanske har en köttbulle iatt bjuda på.


   Stella är rutinerad och tar tillfället i akt att vila lite. Ingen idé att slösa energi när man ändå inte får ingripa.


   Matte - varför kryper hon omkring med kameran? Pyla - Aishas mammas halvsyster!



   Isak       Diana        Vad gör Dino?    Rullar sig i något riktigt smarrigt eller bara roar sig lite?


Pyla      Visst var vi bra matte!!


Fåren bryr sig inte nämvärt utan låter sig snällt springas runt. Passar på att beta så länge.


  Aisha och Pyla laddar batterierna genom att fylla på med vätska. Man blir vansinnigt törstig av att koncentrera sig!



  

Tänkte  skriva att Isak och matten vandrar bort i solnedgången men det var faktiskt soluppgången.

Men det är ändå slutet för några fler kort tog jag inte. Jag hade ingen tid alls att se hur det gick för de andra som vallade för vi blev sysselsatta hela tiden.

Jag vet i alla fall att alla tyckte det var roligt att se hur mycket vallning som finns deras hundar och åtminstone några var tända på att fortsätta med vallningen.

Av Aisha - 9 oktober 2011 22:01

Fortfarande utan internet - i morgon 07.30 öppnar deras telefon och då tänker jag ringa!


Nu sitter jag igen på bibblan. Den här gången för att kolla när jag börjar i morgon. Man är så van att ha datorn att tillgå så att skriva ut allt känns överflödigt.


Till dagens aktiviteter:

Idag har vi provat på sök.


Det var intressant - sammanfattningsvis.


Synd att man inte började med det lite tidigare i Aishas liv, då hade kanske intresset för främmande människor hållts uppe lite bättre. Och DÅ hade hon kanske kunnat kvala in till kursen till försvarsmaktshund och det hade varit kul!


Det gick i alla fall bättre än jag befarade. Jag tänkte att i värsta fall kommer hon totalt ignorera figuranten, men efter ha blivit bjuden på en hel del godis så ansåg hon att det trots allt var värt att följa vittringen och kanske få ännu mer köttbullar.


Vi hann testa fyra gånger var och Aisha gick varje gång stadigt och metodiskt efter vittringen i luften. Det var inte med någon vidare fart men stabilt och eftertänksamt.


Ganska kul sport men lite för lite tid tillsammans med ens egen hund för min smak. Hunden ligger mest i bilen känns det som, men själv får man ju i och för sig en himla massa frisk luft. Får se om jag provar igen när Aisha inte är så himla hormonpåverkad. Kan vara kul att se om det gör någon skillnad i engagemang.

Det här är inte en bild från idag men det var här vi var - våra hemmaskogar med andra ord  


PS Hoppsan nu kom precis securitasvakten o tog en tur i datasalen. Här får man inte ha hundar men Aisha vaktade högljutt!! Vakten sa inget som tur var (det är bara jag här, som vanligt). Dax att gå hem. 

Av Aisha - 8 oktober 2011 18:25

Internet-trassel.


Har ingen kontakt med omvärden från datorn hemma. Får väl avakta och se om det löser sig självmant eller om man får ringa o felanmäla på måndag.


Tog massa bilder på vår SUPERLÅNGA promenad idag. 4,5 timmar. puh...


får återkomma med dem var det lider.


Imorgon ska Aisha o jag ge oss ut i skogen o prova på sök. Det är UHAC som arrangerar. Var tvungen att hitta en dator för att kolla vilken tid det var samling. Därför sitter jag just nu i biblioteket. (Helt själv)  Det visade sig att vi ska träffas kl 11 i morgon. Det känns som en lagom tid på söndagmorgon. Man ska ha med sig ett SBK-täcke. Det har vi som tur är kunnat låna från Zabba-matten. Ingen lust att investera i ngt man bara kommer att använda en gång.


Hoppas att solen skiner   och det blir ca sådär 20 grader varmt i morgon.    (det ska i bästa fall inte regna...)



Av Aisha - 7 oktober 2011 16:16

Zabba bor ju normalt i villa med trädgård så jag misstänker att det första som händer på morgonarna är att han blir utsläppt så han får kissa. Här är det inte riktigt lika lyxigt utan sådana saker får vänta tills efter jag ätit frukost, läst tidningen och slötittat lite på TV. Inga problem för Aisha, vars blåsa tydligen är van. Zabba däremot är MYCKET otålig så för att inte bli helt stressad av hans rantande på morgonen börjar dagen även här numer med en kort rastningsrunda. SEDAN kan man äta frukost i lugn och ro.


Det var ganska lämpligt för när jag kom in i morse efter rastningrundan ÖPPNADE sig himlen och regnet fullkomligt vräkte ner. Så höll det på fram till lunch när det började bli dax att ge sig ut igen. Solen tittade fram och jag klockan var precis lagom för att hinna bort till UHAC o haka på fredagspromenaden.


En timmes promenerande, ca en timmes fika och nu är vi hemma o hundarna har fått var sitt nötrevben att gnaga på. Egentligen har de redan gnagt klart och SOVER.


Jag ska strax ge mig ner på stan och hejja på de våra i EM-kvalet. Bryr jag mig? Tja, si så där...

Av Aisha - 6 oktober 2011 22:29

För ett otränat öga ser det ut som om det är Aisha som sussar i sin bia-bädd. Men det är det inte, för det är Mr Zabba som bor hos oss från ons-lör.



För Aisha är liggplatser viktiga och det är något hon gärna bevakar. Bia-bädden är med andra ord mindre viktig än liggplatsen under bordet. Därifrån ser man vem som kommer in i rummet.  



Efter ett långt tag (mer än två dagar) lyckades Zabba komma åt och provligga  favoritplatsen

 


Troligtvis för att Aisha för tillfället hade mer lust att provligga Zabbas medtagna blåa filt.




Katten har haft ett rinnigt öga en tid. I förrgår var jag till veterinären som föreslog att jag skulle testa med ögondroppar i ca en vecka. (Katten var ju förstås nästan bra i ögat samma morgon som jag skulle dit) Nåja,hon får en droppe morgon och kväll.

Idag såg jag att Aisha också var lite röd och rinnig i ena ögat. Jag har svårt att tro att det egentligen hänger ihop för Pepita och Aisha är inte sådana kompisar att de har vidare närkontakt. Aisha får i alla fall också ögondroppar - bra att jag hade det hemma. Hoppas att det går över nu på båda.

   


Idag var vi och vallade.   Aisha fick gå två gånger i herding-banan. Sista rundan gick kanon!! Vist finns det massor att göra bättre men attityden var såå rätt! Vad glad man blir   

Eftersom jag var så nöjd efter två rundor så testade jag med Zabba. MYCKET intressant att valla med en annan hund. Tror jag ska fråga Zabba-matten om vi kanske kan byta någon gång då och då. Svårt men nyttigt.

Nästa vecka blir det nog ingen vallning i veckan utan det blir briardlägret till helgen. skoj, skoj

Av Aisha - 5 oktober 2011 17:11

Bläddrade igenom senaste numret av Härliga Hund när jag ändå hade vägarna förbi biblioteket. Vad ser jag om inte en bekant liten lurvenpajsare som sticker fram sin håriga nos.


Väntar med spänning på nästa nummer - 25e oktober hänger jag på låset!


"Larwass Aprelskaja Sjutka" alias Aisha är minsann med på bild. 

Av Aisha - 4 oktober 2011 17:07

Vad tittar katten på, måntro?

 


Jo, det var tydligen dax att kolla över balkonger och fönster i bostadsrättsföreningen och strax innan jag lämnade Göteborg så var det mitt hus tur att få översyn. Killar som satte upp ställningar höll på i flera dagar. Från morgon till sena kvällen. (Halvnakna för det mesta...)

Katterna var djupt förundrade. Pepita, som inte är med på bild, morrade tom när det stod en målare i fönsterhöjd när jag drog upp persiennen.


Men vad gjorde Aisha?

 

Inte ett smack!

Inget skällande eller att hon visade att hon brydde sig över huvud taget. Varför? Inte vet jag. Hon kanske helt enkelt tog en paus i vakteriet och lämnade över till katterna.  

Presentation

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Göteborgsväder

Vädret Göteborg

Ätit choklad?

Calculator provided by Ask A Vet Question.

Tidigare år

Senaste inläggen

Arkiv

De fyrbenta i flocken

Aisha 

 

Baltazar 

    

Pepita

  

      

Sök i bloggen

Länkar

Gästbok

Translate

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards